meer bewegen

Ik blog al een tijdje over meer bewegen op mijn blog. Zo gaf ik al tips om dit jaar meer te bewegen. Ik kan eigenlijk heel mijn blog vullen met geweldige tips. De komende weken/maanden komen er zeker nieuwe tips online om meer te bewegen. Ik ga heel veel brainstormen rond dit onderwerp speciaal voor deze blog. Maar ik vroeg mij onlangs iets af. Is meer bewegen eigenlijk wel gemakkelijk?

Toen ik een bankhanger was in mijn tienerjaren…

Dacht ik helemaal niet aan meer bewegen. Het liefst van al lag ik gewoon de hele dag in de zetel. Tja ik was echt een luie tiener. Zo had ik zelfs een hekel aan de turnles. Maar dat is / was natuurlijk het verleden. Mijn nieuw leven staat helemaal in het teken van meer bewegen.

Maar is meer bewegen als beginner eigenlijk wel gemakkelijk?

Ik ben van mening, ook al schrijf ik al die super leuke tips. Dat het eigenlijk niet zo gemakkelijk is. Je moet namelijk zelf iets veranderen aan je gewoontes. Want bank hangen of geen sport doen is echter jouw gewoonte geworden. Die gewoonte kan je alleen doorbreken als je er zelf iets wilt aan veranderen.

Begin met deze 4 kleine stapjes.

Durf te veranderen. Dit is eigenlijk wel heel belangrijk. Je hoeft geen schrik te hebben om iets aan je zelf te veranderen. 1 Stapje begint met je huishouden. Het andere stapje door iets aan je zelf te veranderen. Het laatste stapje is dan weer werk gerelateerd.

  1. Verander je zelf elke dag een beetje meer. Neem kleine stapjes om meer te bewegen. Spreek je zelf ook moed in om nu meer te bewegen en niet morgen.
  2. Als je thuis komt doe dan eerst even het huishouden. Daardoor beweeg je ook al meer. Zo heb je ook niet de neiging om al in de zetel te gaan liggen. Want we weten allemaal als je 1 keer in de zetel ligt, je er niet meer uit wilt.
  3. Verander je zelf door 1 ding te doen per dag. Bijvoorbeeld: je wandelt een klein blokje om. In het begin zal dat blokje saai lijken. Maar dan hoor je de vogels in de verte en zie je alle leuke dingen.
  4. In plaats van de lift te gebruiken op je werk neem je de trap. In het begin zullen de trappen zwaar aanvoelen. Na een tijdje voel je het gewoon niet meer.

Deze 4 stapjes zijn echt kleine stapjes. Die ideaal zijn om te starten als beginner om meer te bewegen. Heb jij nog een beginners tip? Van welk onderwerp zou jij, nog meer tips willen hebben?

Auteur

Geen Reacties

  1. Het grootste probleem is denk ik om er een gewoonte van te maken. Om je patroon te doorbreken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom met mini stapjes beginnen inderdaad.

  2. Ik heb me er nog steeds niet toe gezet hahahaha, ik vind het niet makkelijk! Op dit moment ook druk met allerlei dingen, als alles op de rit is een nieuwe poging.

  3. Klopt, veranderen doe je met kleine stapjes en heel bewust. Dat is de enige manier waardoor iets echt een nieuwe gewoonte kan worden. Wat mij ook geholpen heeft qua meer sporten is mijn vaste sportmomenten in een week gewoon in mijn agenda te plannen. Niks eromheen plannen en gewoon gaan. Dat bood structuur en zorgde ervoor dat ik ook ging als ik geen zin had. Nu, veel later, houd ik die vaste dagen nog altijd aan en mis ik het sporten als het een keer niet doorgaat.

Schrijf een reactie