Hoe kan je motivatie vinden om te sporten?

motivatie

Je hebt mijn blog gelezen en nu wil jij ook graag gaan sporten. Je hebt de wil om te sporten maar geen motivatie. Zo gebruikt bijna iedereen wel eens een smoesje om niet te sporten. Zoals bijvoorbeeld het regent, het is te koud of ik ben te moe. Die laatste is misschien wel herkenbaar als excuus. Maar hoe vind je eigenlijk motivatie om te sporten? Ik geef je vandaag drie tips om jouw motivatie te vinden.

1. Zoek een sport waar je blij van wordt en graag doet.

Een sport zoeken die je graag doet is niet altijd gemakkelijk. Je kan beter een paar sporten uitproberen. Doe je het graag? Word je er blij van? Dan weet je gewoon dat deze sport perfect bij jouw past. Dat is de juiste motivatie om het te blijven doen. Die motivatie heb je net nodig om het vol te houden en niet op te geven.

Mijn voorbeeld als motivatie: Ik heb heel veel sporten uitgetest!

Toen ik begon met te sporten. Wist ik helemaal niet welke sport bij mij paste. Het was voor mij belangrijk om dit eerst uit te zoeken en ook voor jouw. Zo heb ik pilates gedaan (dat vond ik eigenlijk wel heel leuk), fitness, cardio trainingen, dansen en nog vele meer. Uiteindelijk vond ik drie sporten die bij mij paste. Deze waren wandelen, hardlopen en workouts. Ik word nog steeds blij van deze sporten. Het maakt mij gelukkig en zo hou ik het ook vol. Ik ben zeker niet van plan om het op te geven. Ik ben er dan ook van overtuigt als je een sport graag doet, je het langer volhoudt.

2. Zoek een groep om mee te sporten.

Zoek een leuke groep met de zelfde interesses om mee te sporten. Ik denk dan aan fitness lessen of cardio lessen. Of je kan afspreken met andere mensen om te gaan wandelen en te fietsen. Sporten in een groep geeft je meer motivatie dan als je alleen sport. Je kan elkaar blijven motiveren om niet op te geven en door te zetten. In groep sta je er nooit alleen voor maar ben je een team.

Mijn voorbeeld als motivatie: Want in groep sporten werkt echt!

Onlangs heb ik een groep gevonden om af en toe mee te gaan wandelen. Natuurlijk ga ik ook nog soms alleen wandelen. Maar door deze groep heb ik ook de motivatie gevonden om in de kou te gaan wandelen. Vroeger ging ik alleen in de winter een blokje om wandelen. Maar dankzij deze groep wandel ik meerdere km’s in de winter op de mooiste plaatsen. Ik hoop dat ik in de toekomst nog heel veel kan wandelen met deze groep.

3. De avond voor je gaat sporten leg je jouw kleren klaar.

Het is mooi weer en je bent klaar om te gaan sporten. Nu moet je alleen nog zoeken waar je outfit ligt. Een halfuur later vind je eindelijk de juiste outfit voor deze perfecte dag. Alleen nu is je motivatie helemaal weg. Na een halfuur zoeken, wil je gewoon liggen in je zetel. Terwijl je eigenlijk al een halfuurtje had kunnen hardlopen. Het helpt echt om je outfit klaar te leggen. Zo kan je vele sneller beginnen met sporten. Ik kan je echt aanraden om op een stoel of in een mandje je sportoutfit klaar te leggen. Zo krijg je echt zin om te sporten en dat is de juiste motivatie.

Mijn voorbeeld als motivatie: Ja dit is echt nog gebeurd en zo moet het dus niet.

Onlangs wou ik gaan hardlopen. Maar ik vond mijn therma legging niet om aan te doen. Na een halfuur zoeken daalde echt mijn motivatie. Ik baalde echt enorm. Na 45 minuten zoeken, had ik mijn legging gevonden. Natuurlijk ben ik nog vertrokken om te gaan lopen, alleen was mijn prestatie niet zo goed. Dit was trouwens de eerste keer dat ik mijn kleren niet klaar had liggen. Zoals je kan lezen, werkt het echt demotiverend als je sportoutfit niet klaar ligt. Ik ga dit nooit meer vergeten, net zoals jij. Gewoon klaar leggen en je hebt al voor 90% je motivatie.

Als beginner is het niet altijd gemakkelijk om je motivatie te vinden. Maar heb je de wil, de goesting en je doet het graag? Dan ga je die motivatie zeker vinden om te sporten en door mijn drie tips naturlijk.

Hoe vind jij motivatie om te sporten?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 Reacties

  1. Laura
    1 februari 2019 / 8:15 am

    Ik ben ook totaal niet van t sporten. Maar ik heb mijzelf een doel gesteld. Dat werkt.

  2. 1 februari 2019 / 8:39 am

    Goede tips, ik sport nu nog maar weinig ivm knieklachten, maar voorheen en ook nu als ik ga wandelen, leg ik de avond van te voren mijn kleding al klaar, dan ga ik in ieder geval en si een goede aanmoediging. In groep lukte hier juist niet omdat er dan altijd wel een of twee niet gingen end an was mijn motivatie okt eg, hier dus altijd alleen gesport.

  3. 1 februari 2019 / 8:45 am

    herkenbare ‘smoesjes’ om niet te hoeven sporten, ik ken het;-) ik vind het lekkere aan in mijn eentje hardlopen of een stuk fietsen oid dat ik dan mijn hoofd helemaal kan leegmaken, en tegelijkertijd over van alles en nog wat kan nadenken. heb vroeger wel allemaal teamsporten gedaan maar merkte na een tijd dat dat toch niets voor mij is.

  4. 1 februari 2019 / 9:05 am

    Goede tips, heel herkenbaar dit. Ik probeer 3x in de week te sporten, samen met een vriendin. Dit stimuleert mij altijd om te gaan!

  5. 1 februari 2019 / 9:08 am

    Ik moet het vooral hebben van een combinatie van motivatie en gewoonte. Mijn lichaam wordt een beetje kriebelig als ik ’s ochtends niet ga hardlopen, dus dat helpt. En daarnaast helpt het dat ik weet dat het me altijd goed doet.

  6. Filip Vereecken
    1 februari 2019 / 8:15 pm

    Wow Sanne, je hebt hier echt goed over nagedacht. De punten die je aanhaalt kan ik enkel maar beamen hoor. Vind je blog heel leuk, doe zo verder Sanne 😉

  7. 2 februari 2019 / 9:50 am

    Heel herkenbaar, die smoesjes om niet te gaan sporten. Maar mij er zelf ook schuldig aan. Misschien met jouw blog in mijn achterhoofd, kan ik uit mijn recentste smoesje komen van ‘ik hou momenteel een winterstop’, om niet te gaan hardlopen…

  8. 2 februari 2019 / 8:32 pm

    Ik kan het gewoon niet, motivatie vinden om te sporten haha. Als ik dan eenmaal motivatie heb dan houd ik het een tijdje vol, maar nooit lang … Zo stom van mezelf vind ik dat!

  9. 2 februari 2019 / 9:42 pm

    Goede tips en heel herkenbare smoesjes.
    Bij mij helpt het heel goed om meteen na het werk richting sportschool te gaan en niet eerst naar huis. Of ’s morgens gelijk de sportkleren aan te trekken en meteen te gaan.

  10. 2 februari 2019 / 10:27 pm

    Wat een handige tips! Ik vind zelf een groep vinden vrij lastig haha, dus ik stel het steeds uit om te sporten..

  11. 3 februari 2019 / 3:15 pm

    Dat klaarleggen van te voren is een hele goede. Werkt voor mij ook als een tierelier. Die groep, dat werkt voor mij juist weer niet. Ik sport graag alleen (al praat ik graag met mede-sporters) zodat ik lekker mijn eigen gang kan gaan. Niet op iemand hoef te wachten bijvoorbeeld. Aan de andere kant ligt dat bij mij wellicht ook anders, omdat ik groepslessen volg. Inmiddels eindelijk weer aan drie keer per week (maandag bodyshape – wel een hele pittige variant, dinsdag pilates en donderdag hot yoga – in een ruimte van 40 graden). Heerlijk.